loading...

سیلِ اشک

بازدید : 25
پنجشنبه 24 آذر 1401 زمان : 9:28

روش کاشت درخت گلابي چگونه مي باشد:

يکي از بهترين روش‌هاي کاشت ارقام مختلف، تهيه نهال و کاشت در زمين زراعي است خريد نهال اصلاح شده امروزه بسيار افزايش يافته. براي اين منظور کافي است به يکي از مراکز خريد نهال مراجعه کرده و نهال مورد نظر خود را تهيه کنيد. براي کاشت نهال گلابي؛ شما نياز به خاکي حاصلخيز در منطقه‌اي با آب و هواي معتدل داريد. در کاشت گلابي؛ نيز همچون ديگر ارقام بايد بر روي زمين گودال‌هايي با عمق مناسب ايجاد کنيد.

پس از کاشت و رسيدن به زمان باردهي درخت گلابي، بايد به زمان مناسب برداشت توجه داشته باشيم. تا زماني که ميوه گلابي به رنگ زرد يا طلايي نرسيده بايد از روي شاخه‌ها چيده شود. به اين دليل که در کوتاه‌ترين زمان پس از تغيير رنگ ميوه فاسد شده و ديگر قابل استفاده نخواهد بود. معمولا باغدارن اين ميوه را هنگامي که به رنگ سبز بوده و حجمي سفت دارد، برداشت مي‌کنند.

خريد نهال گلابي مناسب

در اولين گام بايد يک رقم نهال گلابي مناسب را براي مناطق خود خريداري کنيد.بهترين نهال گلابي براي هر منطقه با توجه به اقليم آنجا مشخص مي شود.نهال گلابي را خريداري کنيد که با آب و هوا منطقه شما سازگاري لازم را داشته باشد.

https://alphanahal.ir/pear-seedling/

نکاتي که در زمان کاشتن نهال گلابي بايد بدانيد.

?. حفر گودال در موقعيت مکاني مناسب از اهميت بسيار بالايي برخوردار است و دقت داشته باشيد که نور خورشيد به صورت مستقيم بر نهل کاشته شده بنابد.

?. معمولا باغداران در ابتداي فرآيند کاشت کود هاي دامي پوسيده يا کودهاي گياهي جهت تقويت خاک مورد استفاده قرار مي دهند.

?. به دليل اينکه نهال ها ظرافت بيشتري دارند بايد در مقابل وزش باد شديد و آفات ها از آن محافظت نماييد.

?. کاشت نهال گلابي به زهکشي مناسب و خاکي مرطوب نيازدارد.

?. توجه به زمان کاشت نهال گلابي نيز نسيار مهم و ضروري است که بهترين زمان زمستان و پاييز مي باشد.

کاشت درخت گلابي به روش کاشت بذر

براي کاشت درخت گلابي به روش بذر ابتدا دانه‌هاي ميوه گلابي را در اوايل بهمن ماه از ميوه‌ي آن جدا کنيد و آن‌ها در يک ظرف آب بريزيد. هر کدام از دانه‌ها که روي سطح آب شناور شد، از ظرف خارج کنيد و بقيه‌ي دانه‌ها را تمام شب در آب قرار دهيد.

يک پلاستيک کود گياهي مرطوب تهيه کنيد. اين کود بايد آب و رطوبت را در خود حفظ کند و باعث جوانه زدن دانه شود. سپس حداقل ? دانه‌ي گلابي را در عمق ? الي ? سانتي‌متري از خاک بکاريد. هرچه تعداد بيشتري دانه گلابي در خاک بکاريد، شانس بيشتري يراي جوانه زدن وجود خواهد داشت. سپس کيسه‌اي که خاک و دانه‌هاي گلابي را در آن قرار داده‌ايد، به مدت ?? تا ?? روز در کشوي فريزر قرار دهيد.

اين کار باعث خنک شدن و آماده‌سازي دانه‌ها براي جوانه زدن مي‌شود. خاک داخل پلاستيک بايد همواره مرطوب باشد، بدين منظور هر دو هفته يکبار بايد به آن سر بزنيد که اگر خشک شده بود روي آن آب اسپري کنيد. پس از سه ماه پلاستيک را از فريزر بيرون آورده. حالا پوسته‌ي خارجي دانه‌هاي گلابي سفت شده است پس بايد آن‌ها را قبل از کاشتن در خاک به مدت دو روز در آب گرم قرار دهيد.

سپس يک گلدان انتخاب کنيد و داخل آن را از خاک مرطوب داخل کيسه پر کنيد و هر چهار دانه را در چهار طرف گلدان در عمق ?? ميلي‌متري خاک قرار دهيد و در طي دو هفته به اندازه‌اي که خاک فقط مرطوب باشد به آن آب بدهيد و مي‌توانيد کنار هر دانه را با خلال دندان علامت گذاري کنيد تا دانه را گم نکنيد.

گلدان خود را در جاي گرم و نوراني قرار دهيد. به اين توجه داشته باشيد که هرچه نور بيشتري به خاک بخورد، خاک نيازمند آبياري بيشتري مي‌باشد. تا زماني‌که از هر نهال گياه ? برگ به طور کامل رشد کند بايد صبر کنيد و به اين نکته در کاشت درخت گلابي توجه کنيد، برگ‌هاي اوليه‌اي که مي‌رويد برگ‌هاي صحيحي نيستند زيرا شباهتي به برگ‌هاي درخت گلابي ندارند.

اما پس از رشد برگ‌ها، نهال‌ها آماده انتقال هستند. هر نهال را در گلدان جداگانه‌اي بکاريد و توجه داشته باشيد که هنگام انتقال نهال‌ها، ريشه‌ي آن آسيب نبيند. در اين زمان شما مي‌توانيد نهال‌ها را در صورتي‌که آفتاب شديدي بيرون نباشد، خارج از خانه و در محيط بيرون قرار دهيد. از اوايل ارديبهشت تا تير ماه شما بايد نهال‌هاي خود را در خاک روي زمين بکاريد زيرا زمان رشد ريشه فرا رسيده است.

جايي را انتخاب کنيد که داراي خاک مرطوب و اينکه روزي ? ساعت آفتاب بگيرد. در اين شرايط گلابي‌هاي شما خيلي خوب رشد مي‌کنند. براي امتحان خاک با زهکشي مناسب، گودالي به عمق و پهناي ??? متر انتخاب کنيد و داخل آن را از آب پر کنيد. بعد هر يک ساعت يکبار به آن سر بزنيد، اگر خاک به اندازه‌ي ??? تا ??? سانتي‌متر آب را در خود جذب کرده بود در نتيجه خاک زهکشي مناسب دارد.

نهال‌ها را در فاصله‌ي ? تا ??? متر از هم بکاريد. براي کاشت نهال بايد گودالي ??? متر عميق‌تر و پهن‎‎تر از ريشه‌ي آن بکارييم. نيازي به اضافه کردن کود نيست اما به دلخواه خودتان مي‌توانيد مقداري کمپوست را با خاک مرطوب مخلوط کنيد و پاي گياه بريزيد.

براي يکسال، هفته‌اي يکبار به گياه آب بدهيد اما در فصل‌هاي گرم سال، بيشتر از سه بار نياز به آب هست. يکبار در سال کود دادن به گياه کافي است. اگر در يک فصل درخت بيشتر از ??? متر رشد کرد، در فصل بعد کود کمتري به آن بزنيد.

طبقه بندي بذرهاي گلابي:

در اولين بخش از اين مطلب بذرهاي گلابي را طبقه بندي مي کنيم.

  1. اوايل بهمن بذرها را جمع کنيد:

بذر ميوه گلابي در اواخر زمستان يا اوايل بهار بهتر جوانه مي زنند. با جمع آوري بذرهايي که مي خواهيد در ماه بهمن بکاريد، به خود زمان کافي براي طبقه بندي آنها مي دهيد. طبقه بندي به جوانه زني کمک مي کند و نهال بيشتري توليد مي کند.

  1. بذرها را از گلابي ها جدا کنيد:

گلابي هاي فروشگاه خوب عمل مي کنند. با استفاده از چاقوي خشک، يک گلابي را از وسط برش دهيد. نصف ها را به چهار قسمت برش دهيد تا بتوانيد به راحتي به هسته هاي موجود در مرکز دسترسي پيدا کنيد. بذرها را با قاشق يا انگشت خود بيرون بياوريد. بايد حدود 8 دانه داخل آن پيدا کنيد.

هر گلابي به دليل گرده افشاني مشخصات خاصي دارد. اگر مي خواهيد در آينده درختان بيشتري بکاريد که همان ميوه را بدهند، مي توانيد نيمي از دانه ها را به مدت 2 سال در يک کيسه پلاستيکي در يخچال خود نگهداري کنيد. شما مي توانيد تخم گلابي را مستقيما از درخت گلابي نيز به دست آوريد. فقط مطمئن شويد که آنها را در تابستان که کاملا رسيده اند براي استفاده از بذر، برداشت کنيد.

  1. بذرها را يک شب در يک کاسه آب خيس کنيد:

از شر بذرهايي که روي آب شناور شدند خلاص شويد. اگر به پايين فرو روند، براي رشد خوب هستند. صبح دانه ها را برداريد. 10 قسمت آب را با يک قسمت سفيد کننده مخلوط کنيد. قبل از اينکه آن ها را بکاريد، بذرها را به مدت 10 دقيقه در مخلوط سفيد کننده خيس کنيد.

  1. يک کيسه پلاستيکي را با پيت ماس مرطوب پر کنيد:

پيت ماس آب و رطوبت را حفظ مي کند و مي توانيد آن را در هر فروشگاه باغي خريداري کنيد. يک کيسه پلاستيکي قابل بازيافت را با خزه پر کرده و در آن آب بريزيد. خزه بايد مرطوب باشد، اما غرقاب نباشد. خاک گلدان مرطوب نيز در اينجا کار خواهد کرد، اما ممکن است نياز باشد که بيشتر از خزه آبياري شود.

  1. دانه ها را به داخل خزه فشار دهيد:

بذر را 5 تا 7.5 سانتي متر به داخل خزه فشار دهيد. قبل از آب بندي کيسه حداقل 4 تا از بذرهاي گلابي را در خزه ها دفن کنيد. هرچه دانه بيشتري در خزه قرار دهيد، احتمال جوانه زني موفقيت آميز بيشتر است.

  1. کيسه را تا 3 ماه در کشوي يخچال نگه داريد:

کيسه را به مدت 60-90 روز در يخچال نگهداري کنيد. اين به دانه ها زمان مي دهد تا خنک شوند و روند جوانه زني را شروع کنند. پيت ماس بايد رطوبت را در اين دوره نگه دارد، اما ممکن است مجبور شويد هر 2 هفته يک بار آن را بررسي کنيد. اگر پيت ماس خشک شده است، از يک بطري اسپري براي مرطوب کردن مجدد آن استفاده کنيد.

  1. کيسه ها را خارج کنيد:

کيسه را در زماني که دماي هوا بالاي 4 درجه سانتيگراد است خارج کنيد. بعد از گذشت 3 ماه مي توانيد دانه ها را از يخچال خارج کنيد. اگر خطر يخ زدگي وجود ندارد يا دما به زير 4 درجه سانتيگراد نمي رسد، مي توانيد بذرها را زودتر از يخچال خارج کنيد.

  1. دانه ها را به مدت 2 روز در يک کاسه آب گرم خيس کنيد:

پوسته هاي خارجي دانه هاي گلابي سخت است و بايد قبل از کاشت در خاک نرم شوند. قبل از برداشتن آنها را به مدت 2 روز کامل در آب نگه داريد. اگر هر يک از دانه ها در حين خيساندن آنها شناور شوند، رشد نمي کنند. هر بذري را که به سطح آب بيايد را دور بريزيد.

کاشت درخت گلابي به روش پيوندزني

متداول‌ترين روش توليد درحت گلابي پيوندزني ميباشد. شيوه‌هاي مختلفي در پيونرزني وجود دارد که رايج‌ترين آن‌ها پيوندزني شکمي مي‌باشد که در اواخر تابستان انجام مي‌شود. روش ديگر پيوندزني زبانه‌اي است که بسيار نتايج خوبي بدست مي‌دهد.

روش صحيح پيوند درخت گلابي

براي پيوند نهال جوان معمولا از پيوند شکمي از انواع پيوند درختان ميوه و گاهي اسکنه استفاده مي شود وليکن براي جوان نمودن درختان پير، پيوند شکافي انتهايي يا تاجي بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرد.

انواع پايه: در پيوند گلابي از انواع پايه هاي بذري گلابي و پايه به، ازگيل (معمولي و ژاپني) و زالزالک استفاده مي شود.

پايه بذري: همان پايه نرک است که به آن اشاره شد و مي توان آن را مهمترين و بهترين پايه گلابي دانست و علت اين موضوع در آن است که ريشه ي اصلي بسيار طويل بوده و قادر است در اعماق زمين تا محلي که رطوبت وجود دارد رشد کند لذا به درخت، رشد، استقامت و استواري خوبي را مي بخشد به طوري که درخت در تمام طول عمر خود نيازي به قيم نخواهد داشت.

اگر بذر گلابي در خزانه کاشته شود بايد حتما محل آن را دو يا سه مرتبه تغيير داد زيرا به علت داشتن ريشه ي اصلي طويل و طبيعتا نداشتن ريشه ي فرعي، گرفتن نهال جا به جا شده در محل اصلي پس از سه الي چهار سال امري بسيار دشوار است در صورتي که اگر در سن کم و در محل نهال، جا به جا شود رشد ريشه ي اصلي قطع شده و در نمو خود راکد مي ماند که در عوض اين موضوع، ريشه هاي فرعي زيادي ظاهر مي گردد.

در هر صورت درخت گلابي بهترين پايه براي انواع گلابي مي باشد، يعني نوع مرغوب گلابي که روي پايه گلابي پيوند مي گيرد، بسيار قوي تر و پر محصول تر مي باشد به شرط آنکه در خاک مناسب و قوي کاشته شود.

در درخت گلابي، رشد و نمو پيوندي که روي پايه گلابي بذري قرار گرفته در چند سال اول بسيار کند بوده وليکن از سال سوم به بعد نمو آن بيشتر شده به طوري که اين نمو، تا سن بيست سالگي ادامه خواهد داشت.

جوش خوردن پيوند انواع گلابي با يکديگر هميشه کامل است و به عبارت ديگر تمايل ذاتي بين انواع گلابي زياد است و به همين دليل دوام چنين درخت پيوندي نيز زياد مي باشد.

نکات بسيار مهم در کاشت درخت گلابي

نهال گلابي همانند ديگر نهال ها براي کاشت نيازمند يکسري از فاکتورهاي بسيار مهم است که بايد به آن توجه داشت.

آبياري نهال گلابي

آبياري هر چه منظم تر و درست تر براي هر درخت گلابي صورت بگيرد نتيجه و عملکرد بهتري را مشاهده خواهيد کرد.

توجه داشته باشيد آبياري زيادي هم مي تواند به درخت آسيب وارد کند و بايد بدانيد ميزان و نحوه آبياري به درستي صورت بگيرد طوري ک ريشه ها آسيب نبينند.

ميزان آبياري با توجه به سن درخت و فصول بستگي دارد.در فصل هاي گرم سال آبياري کمي بيشتر از زمستان است اما بيش از حد آبياري نيز منجر به پژمردگي نهال گلابي مي شود و برگ هاي آن زرد شده و ممکن است حتي بريزد.

بهترين روش آبياري در درخت گلابي

  • آبياري کرتي
  • آبياري قطره اي
  • آبياري باراني

فصل مناسب کاشت نهال گلابي

فصل مناسبي را براي کاشت درخت گلابي در نظر بگيريد.بهترين فصل زمستان و اواسط آن است.بهترين و طلايي ترين فصلي که براي کاشت نهال گلابي توصيه شده است پاييز و زمستان مي باشد البته در آن روز يخبندان نباشد.

کودهاي مناسب استفاده کنيد

وقتي در ابتداي فرايند کاشت نهال گلابي هستيد بهتر است کودهاي دامي و کودهاي گياهي را براي درخت گلابي فراموش نکنيد.کودها بسيار در بازدهي درخت موثر هستند.

آفات و بيماري درخت گلابي را در نظر داشته باشيد

آفات و بيماري ها مي توانند منجر به از بين رفتن کامل درخت گلابي و محصولات آن شوند.درختان گلابي همانند ديگر درختان ميوه در معرض بيماري و آفات قرار دارند.

مهم ترين بيماري هاي درخت گلابي مي توان به پسيل – کرم سفيد ريشه – پروانه تخم انگشتري – آتشک – پروانه سفيد و بيماري لکه سياه و.. اشاره داشت.

بهتر است سمپاشي سالانه به صورت منظم و درستي انجام شود تا درخت از بيماري ها در امان باشد.بهتر است با آبياري درست و تقويت کردن درخت با کود آن را مقاوم بسيازيد.

هرس کردن موجب مي شود تا شاخه هاي اضافي از بين برود و در نهايت نور خورشيد بسيار بهتر به درختان بتابد.

هرس درخت گلابي چگونه صورت مي پذيرد:

طي کردن مراحل هرس درختان گلابي بيش از پيش مهم مي باشد. اغلب در اولين سال که اوايل فصل زمتسان مي توان شاخه ي انتخاب شده را با توجه به تعداد جوانه بهتر است هراس کرد. به اين صورت که به روي سطح يکي از شاخه هايي که در حدود 3 جوانه داشته باشد، برش شاخه و حذف شاخه بهتر است از بخش بالاي جوانه ي سوم صورت پذيرد.

معمولا در کاشت نهال گلابي، هرس کردن از ماه فروردين در سالي که نهال رشد خود را شروع کرده است، انجام مي‌شود. توجه داشته باشيد که رشد بالاي شاخه‌ها و تعداد زياد آن‌ها در کيفيت محصول درخت نقش دارد. به همين جهت هرس کردن شاخه‌ هاي اضافي درخت گلابي و خالي کردن درخت از حجم انبوه شاخه‌ها، اهميت بسياري دارد. در فصل زمستان شاخه‌ها به طول بيشتري اندازه‌گيري شده و قطع مي‌شوند. اين امر در فصل تابستان متفاوت بوده و شاخه‌ها به اندازه کوتاه‌تري هرس مي‌شوند.

;https:/alphanahal.ir/"> https://alphanahal.ir/

روش کاشت درخت گلابي چگونه مي باشد:

يکي از بهترين روش‌هاي کاشت ارقام مختلف، تهيه نهال و کاشت در زمين زراعي است خريد نهال اصلاح شده امروزه بسيار افزايش يافته. براي اين منظور کافي است به يکي از مراکز خريد نهال مراجعه کرده و نهال مورد نظر خود را تهيه کنيد. براي کاشت نهال گلابي؛ شما نياز به خاکي حاصلخيز در منطقه‌اي با آب و هواي معتدل داريد. در کاشت گلابي؛ نيز همچون ديگر ارقام بايد بر روي زمين گودال‌هايي با عمق مناسب ايجاد کنيد.

پس از کاشت و رسيدن به زمان باردهي درخت گلابي، بايد به زمان مناسب برداشت توجه داشته باشيم. تا زماني که ميوه گلابي به رنگ زرد يا طلايي نرسيده بايد از روي شاخه‌ها چيده شود. به اين دليل که در کوتاه‌ترين زمان پس از تغيير رنگ ميوه فاسد شده و ديگر قابل استفاده نخواهد بود. معمولا باغدارن اين ميوه را هنگامي که به رنگ سبز بوده و حجمي سفت دارد، برداشت مي‌کنند.

خريد نهال گلابي مناسب

در اولين گام بايد يک رقم نهال گلابي مناسب را براي مناطق خود خريداري کنيد.بهترين نهال گلابي براي هر منطقه با توجه به اقليم آنجا مشخص مي شود.نهال گلابي را خريداري کنيد که با آب و هوا منطقه شما سازگاري لازم را داشته باشد.

https://alphanahal.ir/pear-seedling/

نکاتي که در زمان کاشتن نهال گلابي بايد بدانيد.

?. حفر گودال در موقعيت مکاني مناسب از اهميت بسيار بالايي برخوردار است و دقت داشته باشيد که نور خورشيد به صورت مستقيم بر نهل کاشته شده بنابد.

?. معمولا باغداران در ابتداي فرآيند کاشت کود هاي دامي پوسيده يا کودهاي گياهي جهت تقويت خاک مورد استفاده قرار مي دهند.

?. به دليل اينکه نهال ها ظرافت بيشتري دارند بايد در مقابل وزش باد شديد و آفات ها از آن محافظت نماييد.

?. کاشت نهال گلابي به زهکشي مناسب و خاکي مرطوب نيازدارد.

?. توجه به زمان کاشت نهال گلابي نيز نسيار مهم و ضروري است که بهترين زمان زمستان و پاييز مي باشد.

کاشت درخت گلابي به روش کاشت بذر

براي کاشت درخت گلابي به روش بذر ابتدا دانه‌هاي ميوه گلابي را در اوايل بهمن ماه از ميوه‌ي آن جدا کنيد و آن‌ها در يک ظرف آب بريزيد. هر کدام از دانه‌ها که روي سطح آب شناور شد، از ظرف خارج کنيد و بقيه‌ي دانه‌ها را تمام شب در آب قرار دهيد.

يک پلاستيک کود گياهي مرطوب تهيه کنيد. اين کود بايد آب و رطوبت را در خود حفظ کند و باعث جوانه زدن دانه شود. سپس حداقل ? دانه‌ي گلابي را در عمق ? الي ? سانتي‌متري از خاک بکاريد. هرچه تعداد بيشتري دانه گلابي در خاک بکاريد، شانس بيشتري يراي جوانه زدن وجود خواهد داشت. سپس کيسه‌اي که خاک و دانه‌هاي گلابي را در آن قرار داده‌ايد، به مدت ?? تا ?? روز در کشوي فريزر قرار دهيد.

اين کار باعث خنک شدن و آماده‌سازي دانه‌ها براي جوانه زدن مي‌شود. خاک داخل پلاستيک بايد همواره مرطوب باشد، بدين منظور هر دو هفته يکبار بايد به آن سر بزنيد که اگر خشک شده بود روي آن آب اسپري کنيد. پس از سه ماه پلاستيک را از فريزر بيرون آورده. حالا پوسته‌ي خارجي دانه‌هاي گلابي سفت شده است پس بايد آن‌ها را قبل از کاشتن در خاک به مدت دو روز در آب گرم قرار دهيد.

سپس يک گلدان انتخاب کنيد و داخل آن را از خاک مرطوب داخل کيسه پر کنيد و هر چهار دانه را در چهار طرف گلدان در عمق ?? ميلي‌متري خاک قرار دهيد و در طي دو هفته به اندازه‌اي که خاک فقط مرطوب باشد به آن آب بدهيد و مي‌توانيد کنار هر دانه را با خلال دندان علامت گذاري کنيد تا دانه را گم نکنيد.

گلدان خود را در جاي گرم و نوراني قرار دهيد. به اين توجه داشته باشيد که هرچه نور بيشتري به خاک بخورد، خاک نيازمند آبياري بيشتري مي‌باشد. تا زماني‌که از هر نهال گياه ? برگ به طور کامل رشد کند بايد صبر کنيد و به اين نکته در کاشت درخت گلابي توجه کنيد، برگ‌هاي اوليه‌اي که مي‌رويد برگ‌هاي صحيحي نيستند زيرا شباهتي به برگ‌هاي درخت گلابي ندارند.

اما پس از رشد برگ‌ها، نهال‌ها آماده انتقال هستند. هر نهال را در گلدان جداگانه‌اي بکاريد و توجه داشته باشيد که هنگام انتقال نهال‌ها، ريشه‌ي آن آسيب نبيند. در اين زمان شما مي‌توانيد نهال‌ها را در صورتي‌که آفتاب شديدي بيرون نباشد، خارج از خانه و در محيط بيرون قرار دهيد. از اوايل ارديبهشت تا تير ماه شما بايد نهال‌هاي خود را در خاک روي زمين بکاريد زيرا زمان رشد ريشه فرا رسيده است.

جايي را انتخاب کنيد که داراي خاک مرطوب و اينکه روزي ? ساعت آفتاب بگيرد. در اين شرايط گلابي‌هاي شما خيلي خوب رشد مي‌کنند. براي امتحان خاک با زهکشي مناسب، گودالي به عمق و پهناي ??? متر انتخاب کنيد و داخل آن را از آب پر کنيد. بعد هر يک ساعت يکبار به آن سر بزنيد، اگر خاک به اندازه‌ي ??? تا ??? سانتي‌متر آب را در خود جذب کرده بود در نتيجه خاک زهکشي مناسب دارد.

نهال‌ها را در فاصله‌ي ? تا ??? متر از هم بکاريد. براي کاشت نهال بايد گودالي ??? متر عميق‌تر و پهن‎‎تر از ريشه‌ي آن بکارييم. نيازي به اضافه کردن کود نيست اما به دلخواه خودتان مي‌توانيد مقداري کمپوست را با خاک مرطوب مخلوط کنيد و پاي گياه بريزيد.

براي يکسال، هفته‌اي يکبار به گياه آب بدهيد اما در فصل‌هاي گرم سال، بيشتر از سه بار نياز به آب هست. يکبار در سال کود دادن به گياه کافي است. اگر در يک فصل درخت بيشتر از ??? متر رشد کرد، در فصل بعد کود کمتري به آن بزنيد.

طبقه بندي بذرهاي گلابي:

در اولين بخش از اين مطلب بذرهاي گلابي را طبقه بندي مي کنيم.

  1. اوايل بهمن بذرها را جمع کنيد:

بذر ميوه گلابي در اواخر زمستان يا اوايل بهار بهتر جوانه مي زنند. با جمع آوري بذرهايي که مي خواهيد در ماه بهمن بکاريد، به خود زمان کافي براي طبقه بندي آنها مي دهيد. طبقه بندي به جوانه زني کمک مي کند و نهال بيشتري توليد مي کند.

  1. بذرها را از گلابي ها جدا کنيد:

گلابي هاي فروشگاه خوب عمل مي کنند. با استفاده از چاقوي خشک، يک گلابي را از وسط برش دهيد. نصف ها را به چهار قسمت برش دهيد تا بتوانيد به راحتي به هسته هاي موجود در مرکز دسترسي پيدا کنيد. بذرها را با قاشق يا انگشت خود بيرون بياوريد. بايد حدود 8 دانه داخل آن پيدا کنيد.

هر گلابي به دليل گرده افشاني مشخصات خاصي دارد. اگر مي خواهيد در آينده درختان بيشتري بکاريد که همان ميوه را بدهند، مي توانيد نيمي از دانه ها را به مدت 2 سال در يک کيسه پلاستيکي در يخچال خود نگهداري کنيد. شما مي توانيد تخم گلابي را مستقيما از درخت گلابي نيز به دست آوريد. فقط مطمئن شويد که آنها را در تابستان که کاملا رسيده اند براي استفاده از بذر، برداشت کنيد.

  1. بذرها را يک شب در يک کاسه آب خيس کنيد:

از شر بذرهايي که روي آب شناور شدند خلاص شويد. اگر به پايين فرو روند، براي رشد خوب هستند. صبح دانه ها را برداريد. 10 قسمت آب را با يک قسمت سفيد کننده مخلوط کنيد. قبل از اينکه آن ها را بکاريد، بذرها را به مدت 10 دقيقه در مخلوط سفيد کننده خيس کنيد.

  1. يک کيسه پلاستيکي را با پيت ماس مرطوب پر کنيد:

پيت ماس آب و رطوبت را حفظ مي کند و مي توانيد آن را در هر فروشگاه باغي خريداري کنيد. يک کيسه پلاستيکي قابل بازيافت را با خزه پر کرده و در آن آب بريزيد. خزه بايد مرطوب باشد، اما غرقاب نباشد. خاک گلدان مرطوب نيز در اينجا کار خواهد کرد، اما ممکن است نياز باشد که بيشتر از خزه آبياري شود.

  1. دانه ها را به داخل خزه فشار دهيد:

بذر را 5 تا 7.5 سانتي متر به داخل خزه فشار دهيد. قبل از آب بندي کيسه حداقل 4 تا از بذرهاي گلابي را در خزه ها دفن کنيد. هرچه دانه بيشتري در خزه قرار دهيد، احتمال جوانه زني موفقيت آميز بيشتر است.

  1. کيسه را تا 3 ماه در کشوي يخچال نگه داريد:

کيسه را به مدت 60-90 روز در يخچال نگهداري کنيد. اين به دانه ها زمان مي دهد تا خنک شوند و روند جوانه زني را شروع کنند. پيت ماس بايد رطوبت را در اين دوره نگه دارد، اما ممکن است مجبور شويد هر 2 هفته يک بار آن را بررسي کنيد. اگر پيت ماس خشک شده است، از يک بطري اسپري براي مرطوب کردن مجدد آن استفاده کنيد.

  1. کيسه ها را خارج کنيد:

کيسه را در زماني که دماي هوا بالاي 4 درجه سانتيگراد است خارج کنيد. بعد از گذشت 3 ماه مي توانيد دانه ها را از يخچال خارج کنيد. اگر خطر يخ زدگي وجود ندارد يا دما به زير 4 درجه سانتيگراد نمي رسد، مي توانيد بذرها را زودتر از يخچال خارج کنيد.

  1. دانه ها را به مدت 2 روز در يک کاسه آب گرم خيس کنيد:

پوسته هاي خارجي دانه هاي گلابي سخت است و بايد قبل از کاشت در خاک نرم شوند. قبل از برداشتن آنها را به مدت 2 روز کامل در آب نگه داريد. اگر هر يک از دانه ها در حين خيساندن آنها شناور شوند، رشد نمي کنند. هر بذري را که به سطح آب بيايد را دور بريزيد.

کاشت درخت گلابي به روش پيوندزني

متداول‌ترين روش توليد درحت گلابي پيوندزني ميباشد. شيوه‌هاي مختلفي در پيونرزني وجود دارد که رايج‌ترين آن‌ها پيوندزني شکمي مي‌باشد که در اواخر تابستان انجام مي‌شود. روش ديگر پيوندزني زبانه‌اي است که بسيار نتايج خوبي بدست مي‌دهد.

روش صحيح پيوند درخت گلابي

براي پيوند نهال جوان معمولا از پيوند شکمي از انواع پيوند درختان ميوه و گاهي اسکنه استفاده مي شود وليکن براي جوان نمودن درختان پير، پيوند شکافي انتهايي يا تاجي بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرد.

انواع پايه: در پيوند گلابي از انواع پايه هاي بذري گلابي و پايه به، ازگيل (معمولي و ژاپني) و زالزالک استفاده مي شود.

پايه بذري: همان پايه نرک است که به آن اشاره شد و مي توان آن را مهمترين و بهترين پايه گلابي دانست و علت اين موضوع در آن است که ريشه ي اصلي بسيار طويل بوده و قادر است در اعماق زمين تا محلي که رطوبت وجود دارد رشد کند لذا به درخت، رشد، استقامت و استواري خوبي را مي بخشد به طوري که درخت در تمام طول عمر خود نيازي به قيم نخواهد داشت.

اگر بذر گلابي در خزانه کاشته شود بايد حتما محل آن را دو يا سه مرتبه تغيير داد زيرا به علت داشتن ريشه ي اصلي طويل و طبيعتا نداشتن ريشه ي فرعي، گرفتن نهال جا به جا شده در محل اصلي پس از سه الي چهار سال امري بسيار دشوار است در صورتي که اگر در سن کم و در محل نهال، جا به جا شود رشد ريشه ي اصلي قطع شده و در نمو خود راکد مي ماند که در عوض اين موضوع، ريشه هاي فرعي زيادي ظاهر مي گردد.

در هر صورت درخت گلابي بهترين پايه براي انواع گلابي مي باشد، يعني نوع مرغوب گلابي که روي پايه گلابي پيوند مي گيرد، بسيار قوي تر و پر محصول تر مي باشد به شرط آنکه در خاک مناسب و قوي کاشته شود.

در درخت گلابي، رشد و نمو پيوندي که روي پايه گلابي بذري قرار گرفته در چند سال اول بسيار کند بوده وليکن از سال سوم به بعد نمو آن بيشتر شده به طوري که اين نمو، تا سن بيست سالگي ادامه خواهد داشت.

جوش خوردن پيوند انواع گلابي با يکديگر هميشه کامل است و به عبارت ديگر تمايل ذاتي بين انواع گلابي زياد است و به همين دليل دوام چنين درخت پيوندي نيز زياد مي باشد.

نکات بسيار مهم در کاشت درخت گلابي

نهال گلابي همانند ديگر نهال ها براي کاشت نيازمند يکسري از فاکتورهاي بسيار مهم است که بايد به آن توجه داشت.

آبياري نهال گلابي

آبياري هر چه منظم تر و درست تر براي هر درخت گلابي صورت بگيرد نتيجه و عملکرد بهتري را مشاهده خواهيد کرد.

توجه داشته باشيد آبياري زيادي هم مي تواند به درخت آسيب وارد کند و بايد بدانيد ميزان و نحوه آبياري به درستي صورت بگيرد طوري ک ريشه ها آسيب نبينند.

ميزان آبياري با توجه به سن درخت و فصول بستگي دارد.در فصل هاي گرم سال آبياري کمي بيشتر از زمستان است اما بيش از حد آبياري نيز منجر به پژمردگي نهال گلابي مي شود و برگ هاي آن زرد شده و ممکن است حتي بريزد.

بهترين روش آبياري در درخت گلابي

  • آبياري کرتي
  • آبياري قطره اي
  • آبياري باراني

فصل مناسب کاشت نهال گلابي

فصل مناسبي را براي کاشت درخت گلابي در نظر بگيريد.بهترين فصل زمستان و اواسط آن است.بهترين و طلايي ترين فصلي که براي کاشت نهال گلابي توصيه شده است پاييز و زمستان مي باشد البته در آن روز يخبندان نباشد.

کودهاي مناسب استفاده کنيد

وقتي در ابتداي فرايند کاشت نهال گلابي هستيد بهتر است کودهاي دامي و کودهاي گياهي را براي درخت گلابي فراموش نکنيد.کودها بسيار در بازدهي درخت موثر هستند.

آفات و بيماري درخت گلابي را در نظر داشته باشيد

آفات و بيماري ها مي توانند منجر به از بين رفتن کامل درخت گلابي و محصولات آن شوند.درختان گلابي همانند ديگر درختان ميوه در معرض بيماري و آفات قرار دارند.

مهم ترين بيماري هاي درخت گلابي مي توان به پسيل – کرم سفيد ريشه – پروانه تخم انگشتري – آتشک – پروانه سفيد و بيماري لکه سياه و.. اشاره داشت.

بهتر است سمپاشي سالانه به صورت منظم و درستي انجام شود تا درخت از بيماري ها در امان باشد.بهتر است با آبياري درست و تقويت کردن درخت با کود آن را مقاوم بسيازيد.

هرس کردن موجب مي شود تا شاخه هاي اضافي از بين برود و در نهايت نور خورشيد بسيار بهتر به درختان بتابد.

هرس درخت گلابي چگونه صورت مي پذيرد:

طي کردن مراحل هرس درختان گلابي بيش از پيش مهم مي باشد. اغلب در اولين سال که اوايل فصل زمتسان مي توان شاخه ي انتخاب شده را با توجه به تعداد جوانه بهتر است هراس کرد. به اين صورت که به روي سطح يکي از شاخه هايي که در حدود 3 جوانه داشته باشد، برش شاخه و حذف شاخه بهتر است از بخش بالاي جوانه ي سوم صورت پذيرد.

معمولا در کاشت نهال گلابي، هرس کردن از ماه فروردين در سالي که نهال رشد خود را شروع کرده است، انجام مي‌شود. توجه داشته باشيد که رشد بالاي شاخه‌ها و تعداد زياد آن‌ها در کيفيت محصول درخت نقش دارد. به همين جهت هرس کردن شاخه‌ هاي اضافي درخت گلابي و خالي کردن درخت از حجم انبوه شاخه‌ها، اهميت بسياري دارد. در فصل زمستان شاخه‌ها به طول بيشتري اندازه‌گيري شده و قطع مي‌شوند. اين امر در فصل تابستان متفاوت بوده و شاخه‌ها به اندازه کوتاه‌تري هرس مي‌شوند.

;https:/alphanahal.ir/"> https://alphanahal.ir/

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 1

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 80
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 37
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 69
  • بازدید ماه : 140
  • بازدید سال : 331
  • بازدید کلی : 4996
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی